[11841]
Упраўленне адукацыі адміністрацыі Першамайскага раёна г. Мінска

Дзяржаўная ўстанова адукацыi

"Сярэдняя школа №190 г.Мiнска"

Навіны ўпраўлення адукацыі

20.11.2017Мастер-класс по греко-римской борьбе
Подробнее...
20.11.2017«Реальный взгляд» на …
Подробнее...
18.11.2017Конкурс «Знать, чтобы жить»…
Подробнее...
17.11.2017Духовно-нравственное воспитание учащихся через взаимодействие семьи и школы на основе православных традиций
Подробнее...

Навіны камітэта адукацыі Мінгарвыканкама

22.11.201721 ноября 2017 года прошла городская молодежная акция «Здоровье и молодость»
Подробнее...
21.11.2017Республиканская творческая акция КВН «Осенний марафон» пройдет в г. Минске с 22 по 24 ноября 2017 года
Подробнее...
20.11.201715 ноября 2017 года состоялось второе заседание литературно-музыкальной гостиной «С нами память про войну»
Подробнее...
20.11.201716 ноября в Креативно-инновационном центре состоялся благотворительный концерт, который стал завершающим аккордом акции «Должны смеяться дети»
Подробнее...

г. Мінск

Першамайскій раён

СШ № 190, вул.Нікіфарава,19, т. 260-24-90

Музей “Спадчына” –

– агульная плошча 48 кв.м.

Кіраўнік музея – Захаранкава А.М. настаўнік працоўнага навучання. На базе музея кіруе кружком   “Калейдаскоп раместваў” - 3 гадзіны ў нядзелю.

Кружок “Спадчына” працуе 2 гадзіны ў нядзелю – кіраўнік Ціценская Л.А.

     Музей “Спадчына” быў адкрыты загадам па сярэдняй школе № 190 ад 29.08.1997 года № 110-А/2,  з 1 верасня пачаў сваю работы..

 

      

 

Экспазіцыя музея размяшчаецца ў адном памяшканні. Агульная плошча  складае 48 кв.м.

Асноўныя раздзелы экспазіцыі.                                                                        

                Музей разбіты на тэматычныя зоны, якія дапамагаюць весці адлюстраваныя экскурсіі па тэмах: “Адкуль бяруцца кашулi?”, “Ткацтва. Андаракі, паясы, посцілкі”, “Каляды. Адкуль прыйшла елка”, “Упрыгожванне хаты – выцінанкі, саломапляценне”, “Саломапляценне – старадаўняе рамяство на Беларусі”, “Куток гаспадыні – без чаго нельга прыгатаваць ежу”, “Гаспадарчыя прылады”. Акрамя гэтага да экскурсій “Пра каляды” далучана выступленне ценявога тэатра “Батлейка”, праведзены выставы і лекцыі па тэмах: “Выцінанка”, “Пісанка”, “Казка пра елачку”, “Беларуская батлейка” з маленькімі інтэрмедыямі, “Галаўныя ўборы жанчын на Беларусі” з віктарынай.                                                                                             Колькасць экспанатаў паступова павялічылася да 250, пры іх дапамозе можна ўявіць, як жылі і працавалі беларусы 19-20 стагоддзяў.    

        Значна ўзрасла колькасць наведвання музея, 2008/2009 -215 наведвальнікаў, 2009/2010 - 270, 2010/2011 -383 наведвальніка,   ў 2011/2012 – ужо за 300 наведвальнікаў.                                                                                       Ў 1996 годзе па ініцыятыве настаўніцы па беларускай мове і літаратуры Савінай Валянціны Леанідаўны быў створаны мўзейны пакой “Спадчына”, які з дапамогай настаўнікаў і вучняў ператварыўся ў сапраўдны музей.

       Рашэнне стварыць куток “Спадчына” прыйшло незадоўга да правядзення ўрокаў па твору У.Караткевіча “Зямля пад белымі крыламі”. Галоўнае – пачаць справу, а не толькі марыць і планаваць, кожную частку

справы даводзіць да канца. А тое, што добра атрымліваецца, працягваць з новымі гурткоўцамі. Многія з тыхвучняў ужо скончылі школу, але прыходзяць і наведваюць школьны музей.

     Першым музейным экспанатам была ступа, затым з’явіліся калаўроты, верацёны, бёрды і іншыя прылады для ткацтва. Потым музейны пакой папоўніўся аддзеннем, абуткам, мэбляй і многімі іншымі рэчамі.   Здаецца, зазірнулі мы ў той час, калі жылі нашы продкі. Ніхто не мог прадбачыць тады, што этнаграфічны куток перарасце ў музей.

     У пошукі ўключыліся настаўнікі, вучні, бацькі. Спачатку былі проста заданні, галоўным чынам - экспазіцыйныя. З’явіліся першыя ўнікальныя экспанаты.

       Ў музеі сабраны не толькі рэчы для гаспадаркі, якія можна было сустрэць у кожнай сялянскай хаце, - рыдлёўкі, сярпы, прасы, свяцільні, кадушкі, шыяны, маслабойкі і г.д., але і сапраўдныя ўзоры народнага мастацтва ў выглядзе вышыванак, посцілак, ручнікоў, выцінанак, роспісу яек, цацак з саломы, гліны і многага іншага.   Пашукова-збіральніцкая работа закіпела, вызначыліся асноўныя формы работы, якія дазволілі абазначыць яго як школьны краязнаўчы музей. Але самая важная ўмова стварэння і работы музея – наяўнасць энтузіястаў.

 

        

      

          

 

          

 

Шляхі камплектавання фондаў музея (развіццётэматычных зон музея)

- Арганізацыя супрацоўніцтва з геаграфічным факультэтам Беларускага Дзяржаўнага Універсітэта; з музеямі школ Першамайскага раена               - Правядзенне ілюстраваных тэматычных экскурсій “Адкуль бяруцца кашулі?”, “Ткацтва. Андаракі, паясы, посцілкі”, “Каляды. Адкуль прыйшла елка”, “Упрыгожванне хаты – выцінанкі, саломапляценне”, “Саломапляценне – старадаўняе рамяство на Беларусі”, “Куток гаспадыні – без чаго нельга прыгатаваць ежу”, “Гаспадарчыя прылады”.                                                                           – Работа з бацькоўскай грамадскасцю                                                                                                                  - Наведванне музеяў гісторыі літаратуры ў Мінску; Я.Купалы – Вязанка і інш.                                                                                                                                - Распрацоўка лекцый, адкрытых урокаў, семінараў, круглых сталоў, вячорак, фальклорных святаў                                                                                                   Паводле загада Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 21.03.2006 года №163 і загада № 01-12/575 ад 13.10.2007 года па упраўленню адукацыі адміністрацыі Першамайскага раёна, у школе быў створаны савет па правядзенню акцыі “Жыву ў Беларусі і тым ганаруся”.Распрацаваныпланмерапрыемстваўурамкахправядзенняакцыі. Аформленыстэнд. Засправаздачныперыядправедзенынаступныямерапрыемствы:

  • Першы ўрок "Я - Мінчук"

    6 "А", 9 "А" класы правялі ўрокі на базе музея Я.Купалы;

    10 "А", 10"Б" класы наведалі БДУ, геаграфічны факультэт.

    Астатнія класы правялі ўрокі на базе школы ( сабраны банк сцэнарных планаў праведзеных урокаў).

  • Аформлены стэнд "Героі Беларусі"
  • Праведзены конкурс інфармацыйна-метадических матэрыялаў "Героі Беларусі". Матэрыялы прадстаўлены на раённы конкурс.
  • Вучні школы прынялі ўдзел у раённым і гарадскім конкурсе літаратурна-музычных компазіцый "У вянок песнярам". Другое месца ў раёне і лаўрэаты гарадскога конкурсу.
  • Вучань школыДоўнарМ. узнагароджаны граматай МГТЭЦД і М за ўдзел у конкурсе творчых прац "Спадчыннікі Перамогі" ў намінацыі "Вядомыя людзі рэгіёна".
  • Вучні школы пад кіраўніцтвам Алешко А.В., Лось Н.В. прынялі ўдзел у раённым конкурсе даследчых прац "Пазнай сваю Радзіму".
  • Пад кіраўніцтвам Алешко А.В. навучэнцамі школы была складзена карта-схема малой Радзімы з обазначэннем экалагічных характарыстак аб'ектаў.
  • У рамках святкаваннч 10-годдзі школьнага музея было праведзена сумеснае мерапрыемства з навучэнцамі 4-га курсу Мінскагадзяржаўнагамузычнагавучылішча ім.Глінкі "Жніўная гісторыя" - музычна-тэатральная пастаноўка.

 

                

  • Вучнями школы былі організаваны экскурсiйныя вандроўкi:                         - “Першамайскі куток – самы лепшы куток беларускай сталіцы”, пачатковая школа;              

- «Ратамка», пачатковая школа, 21.12.2007 года - 22 вучня.

  • Подрыхтаваны справачна-инфармацыйные буклеты: Музей камянеў, школьный музей “Спадчына”.
  • Распрацавана и праведзена видэаiгра на тэму “Завецца спадчына мая…” для вучняў старэйшых класаў.

Наш музей – гэта і навукова-даследчая ўстанова. З мэтай вывучэння гістарычнага мінулага беларускага народа, фарміравання патрыятычных адносін да Айчыны, выхавання павагі да абаронцаў Радзімы вучні школы ў 2008/2009 навучальным годзе ўдзельнічалі ў экспедыцыі “Наш край”, рэспубліканскай акцыі “Жыву ў Беларусі і тым ганаруся”. У рамках гэтай акцыі вучні школы прынялі ўдзел у раённым і гарадскім конкурсе даследчых работ “Вспомним их поимённо” , прысвечаным 65-ай гадавіне вызвалення Рэспублікі Беларусь ад нямецка-фашысцкіх захопнікаў (кіраўнік Ціценская Л.А.), прайшла выстава малюнкаў “Беларусь старадаўняя, Беларусь маладая…”, вучнямі 11 “А” класа распрацаваны праект краязнаўчага маршрута па музеях сталіцы “Наш край”. У школе аформлены стэнд “Героі Беларусі” і падрыхтаваны інфармацыйна-метадычныя матэрыялы . Акцыя “Завецца спадчына мая ўсяго Старонкай Роднаю..” была праведзена сярод вучняў 9-11 класаў, а для ўдзелу ў мультымедыйнай гульні-віктарыне была запрошана каманда вучняў СШ № 196. Гульня складалася з 90 пытанняў пра культуру, спорт, архітэктуру Беларусі, пра знакамітых землякоў і г.д. Разпрацаваныя старшакласнікамі правілы гульні і форма яе правядзення ператварылі віктарыну ў пазнавальнае і вельмі захапляльнае мерапрыемства. У рамках акцыі “Ніхто не забыты, нішто не забыта”, вучні 9В класа падтрымлівалі парадак на магілах Герояў Савецкага Саюза Пермінава і Пенькоўскага.                                                                                                       

Вынікі 2008/2009 н.г.:                                                                                         перамога ў гарадскім конкурсе даследчых работ “Вспомним их поимённо” (вучаніца 11А класа Адамовіч А.)   

                            

І месца ў раённым творчым конкурсе “Наследники Победы”;

                          

удзел у гарадскім этапе конкурсу;вакальны ансамбль настаўнікаў “Натхненне” – раённым фестывалі ваенна-патрыятычнай песні”Зорка”,        інструментальны ансамбль флейтыстаў (Ільюшчанкава Н.А.), скрыпачоў (Салавей А.П.) – у раённым фестывалі “Рождественская звезда”,     фальклорны калектыў “Забава” (кіраўнік Доўнар Д.В.) быў узнагароджаны дыпломам гарадскога конкурсу “У вянок песнярам”.                                              

üРаённая гісторыка-краязнаўчая гульня-віктарына “Родны мой горад” (Кіраўнік –М.Г.Ганчарова) – 3 месца;

üРаённы агляд-конкурс “Запалі вогнішча дабрыні” (Кіраўнік – М.Г.Ганчарова) – 3 месца;

üКонкурс сцэнарных распрацовак мерапрыемстваў, прысвечаных 65-годдзю вызвалення Беларусі ад нямецка-фашысцкіх захопнікаў – прызавое месца на раённым этапе (Кіраўнік – М.Г.Ганчарова);

üВучань 11 “А” Анатоль Парамонаў прыняў ўдзел у конкурсе экалагічных праектаў і навуковых работ “Маладыя даследчыкі прыроды” з работай “Празрыстыя воды Нарачы” (Кіраўнік – А.В. Алешка) – дыплом ІІ ступені на гарадскім этапе.

                          

                        

ü Гарадскі конкурс у рамках Рэспубліканскай акцыі “Жыву ў Беларусі і тым ганаруся” - Музычна-літаратурныя кампазіцыі: Раенны этап – І месца; гарадскі этап – дыплом лаўрэатаў.

  

Абзорная экскурсія па музею.  

Сення, у час нацыянальна-культурнага адраджэння Беларусі вельмі важна звярнуць увагу на разнастайнае багацце традыцыйнай народнай культуры. Даследаванні нашых вучняў не абмяжоўваюцца сценамі школы. Пазнаеміўшыся з тымі ці іншымі відамі народнага мастацтва, яны замацоўваюць веды паходамі ў іншыя музеі і па родным краі. Да дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва прынята адносіць адзенне, хатняе начынне, посуд і іншыя рэчы побыту, аздобленыя тканым, вышываным, разблёным, маляваным дэкорам або прыгожыя проста дзякуючы ўдалай форме ці зграбнаму сілуэту. Зусім неабавязкова, каб усе названыя вырабы мелі нейкі дэкор – маляваны, разблёны ці вышываны. У музеі сабраны драўляныя лыжкі і гліняныя збанкі, якія не маюць дэкору, але звяртаюць на сябе ўвагу дасканаласцю, прадуманасцю формы. Мастацтва народа жыло і развівалася. Стваралася яно народнымі майстрамі – разьбярамі, ганчарамі, ткачыхамі. Народнае мастацтва жыве і сення. Жыве яно і ў нашай школе. З бытавой пластыкі ў музеі сабраны драўляныя лыжкі і іх разнавіднасць – апалонікі, дзяўбана-разблёныя рэчы: ступы. З ганчарных вырабаў у музеі сабраны збанкі, гарлачы, міскі. Гурткоўцы не проста сабралі іх у музейную калекцыю, а і пацікавіліся, дзе знаходзіліся ганчарныя цэнтры на тэрыторыі Беларусі. Кафля з’явілася ў 13-14ст. і хутка была   распаўсюджана на тэрыторыі Беларусі. Кавалачкі кафлі захоўваюцца і ў нашым музеі. Мастацтва вырабу глінянай цацкі – адно з найстаражытнейшых. Гэта могуць быць фігуркі коней, сабак, іншых свойскіх жывел. Можна ганарыцца тым, што сярод гліняных цацак есць і зробленыя вучнем нашай школы Іванам Сельвановічам.

     З усіх відаў сучаснага народнага мастацтва Беларусі найбольшай папулярнасцю карыстаюцца вырабы з саломы. Вучні нашай школы вывучаюць традыцыйныя народныя абрады і рытуалы, магічныя, абрадавыя, гаспадарчыя, мастацкія функцыі вырабаў з саломы, а самае галоўнае – самі асвойваюць саломапляценне. Музей наш аздобіўся ажурнымі канструкцыямі з саломкі, якія падвешаны на покуці над сталом. З’явіўся ў музеі і выраб аб’емнай фігуркі – справа рук нашых гурткоўцаў.   Асобную групу складаюць вырабы, аздобленыя аплікацыяй – выклейваннем саламяннага ўзору на плоскай паверхні. У 1955 годзе ў Жлобіне па прапанове народных майстроў Міхаіла і Веры Дзяхцярэнкаў быў адкрыты спецыяльны цэх, дзе выраблялі розныя мастацкія рэчфы, аздобленыя аплікацыяй. Асвойваюць гэтае рамяство і нашы вучні. Музей папоўніўся некаторымі вырабамі (пано, кухонныя наборы), зробленыя рукамі гурткоўцаў.

           Беларуская народная культура – самабытная з’ява ў сузор’і нацыянальных культур. У нашым музеі сабраны рэчы для вядзення гаспадаркі, прылады працы, якія можна было сустрэць амаль у кожнай сялянскай хаце. Тут рыдлеўка, граблі, серп, свяцільні, сталовы посуд, грэбні, прасы, ткацкія прылады, адзенне, абутак і многае іншае, неабходнае ў сялянскай гаспадарцы. Сабрана ў музеі таксама калекцыя манет. Найбольшую колькасць складае калекцыя прылад для ткацтва і самі тканіны.     У музеі есць калекцыя ручнікоў, абрусы, сурвэткі, фіранкі, посцілка і іншыя вырабы.                                                                              

Выкарыстанне тэхнічных сродкаў:

- Арганізацыя сецявога ўзаемадзеяння з установамі адукацыі раена, горада

- Стварэнне і забеспячэнне адкрытай адукацыйнай прасторы для ўстаноў раена, горада (Арганізацыя сецявога ўзаемадзеяння школы з установамі адукацыі раена, горада)

- Работа ў межах сецявога ўзаемадзеяння ўстаноў адукацыі раёна, горада (Вывучэнне запытаў, арганізацыя работы творчых груп па распрацоўцы сумесных экскурсійных праграм; праграм правядзення заняткаў у межах сецявога ўзаемадзеяння)

- Інфармацыйныя тэхналогіі ў рабоце школьнага музея (Удакладненне інфармацыі аб сістэме работы і размяшчэнне яе на сайце школы)

- Стварэнне пуцевадзіцеляў

Удзел у конкурсе камп’ютэрных прэзентацый школьных музеяў.              Формы работы cавета музея

  1. Выстава – адна з форм эстэтычнага выхавання, якая дапамагала весці прапаганду сярод вучняў. Пасля чарговай выставы вучні школы больш актыўна прымаюць удзел у папаўненні музея экспанатамі.
  2. Насценная газета – у якой мноства дэталей аб жыцці гуртка “Спадчына”, вынікі конкурсаў ілюстратараў і чытальнікаў, вынікі работы міні-тэатра, вершы юных паэтаў і многае іншае.
  3. Міні-тэатр – у якім дэкламуюцца ўрыўкі з твораў, чытаюцца вершы, проза, суправаджаецца гэта паказам музейных экспанатаў. Ён стаў дарадчыкам у стварэнні цудоўнага фальклорнага асяроддзя, дапамагае успрымаць народную культуру, спрыяе творчаму развіццю і паглыбленню ведаў аб родным краі
  4. Шэфства – Савет музея наведвае малодшыя класы з паказам міні спектакляў, праводзіць міні-віктарыны.
  5. Актыўны ўдзел ва Усебеларускай турысцка-краязнаўчай экспедыцыі навучэнцаў “Наш край”
  6. Актыўны ўдзел у рабоце грамадскіх аб’яднанняў “БРПА”, “БРСМ”
  7. Экскурсіі – абзорныя, тэматычныя

                                                             

 

    

Пашуковая, патрыятычная, ідэалагічная работа:

- мэтай вывучэння гістарычнага мінулага беларускага народа, фарміравання патрыятычных адносін да Айчыны, выхавання павагі да абаронцаў Радзімы вучні школы ў 2008/2009 навучальным годзе ўдзельнічалі ў экспедыцыі “Наш край”, рэспубліканскай акцыі “Жыву ў Беларусі і тым ганаруся”. У рамках гэтай акцыі вучні школы прынялі ўдзел у раённым і гарадскім конкурсе даследчых работ “Вспомним их поимённо” , прысвечаным 65-ай гадавіне вызвалення Рэспублікі Беларусь ад нямецка-фашысцкіх захопнікаў (кіраўнік Ціценская Л.А.), прайшла выстава малюнкаў “Беларусь старадаўняя, Беларусь маладая…”, вучнямі 11 “А” класа распрацаваны праект краязнаўчага маршрута па музеях сталіцы “Наш край”                                   - У школе аформлены стэнд “Героі Беларусі” і падрыхтаваны інфармацыйна-метадычныя матэрыялы

- Акцыя “Завецца спадчына мая ўсяго Старонкай Роднаю..” была праведзена сярод вучняў 9-11 класаў, а для ўдзелу ў мультымедыйнай гульні-віктарыне была запрошана каманда вучняў СШ № 196. Гульня складалася з 90 пытанняў пра культуру, спорт, архітэктуру Беларусі, пра знакамітых землякоў і г.д. Разпрацаваныя старшакласнікамі правілы гульні і форма яе правядзення ператварылі віктарыну ў пазнавальнае і вельмі захапляльнае мерапрыемства. У рамках акцыі “Ніхто не забыты, нішто не забыта”, вучні 9В класа падтрымлівалі парадак на магілах Герояў Савецкага Саюза Пермінава і Пенькоўскага                                                                                          - Арганізацыя работы гурткоў, факультатываў, пашукова-краязнаўчай і даследчай работы                                                                                                     - Папоўнілася экспазіцыя тканымі посцілкамі з Гомельшчыны. Асаблівую ўвагу музей надае беларускаму фальклору. За мінулы навучальны год было падрыхтавана тры навуковыя работы па беларускіх народных рамёствах. У гэтым навучальным годзе музей працуе, улічваючы новыя інфармацыйныя тэхналогіі. Многія экскурсіі перакладзены на мову медыя і музей быццам сам прыходзіць у клас                                                                  - У 2006/2007 навучальным годзе музей правеў экспедыцыю ў г.п. Круглае Магілеўскай вобласці. Вынікам гэтай паездкі сталі новыя экспанаты і рэферат пра майстра саломапляцення Лось Ларысу Мікалаеўну. Былі сабраны матэрыялы пра дзяцінства майстрыхі ў час Вялікай Айчаннай вайны. Знойдзены гістарычныя фотаздымкі.

                                                                 

            

Карысныя спасылкі